1) Ahoj Radime, prvně díky moc za přijaté pozvání a zodpovězení otázek. Všichni za sebou máme poměrně náročný rok, který měl drtivý dopad na celou oblast kultury. Mluví se o dopadu na celou scénu od klubů, přes festivaly, kapely, technické zajištění po oblasti navázané. Tvá branže jde s tou kulturní ruku v ruce a tak přichází logická otázka, jak náročné bylo z Tvého profesního hlediska dopady korigovat a přizpůsobovat situaci?
Rádo se stalo. Co se týče situace, myslím, že je škoda, že to ČR potkalo právě s touto vládou, protože jinak bychom tím procházeli určitě lépe. Snažím se být objektivní, perou se s tím všechny státy, ale u nás jsou to řídí fakt neuvěřitelní neumětelové, kteří třeba na moji branži ani nemají kolonku. Nicméně nemá cenu nadávat. Má práce spočívá v neustálé kreativitě, to znamená, že ani za této situace nevidím důvod, proč prostě nevymýšlet způsoby, jak nadále točit a pracovat. Režiséři mají tu výhodu, že nejsou vázáni na kamenný podnik, kde by něco prodávali, nebo vyráběli, takže toho se snažím využívat a stavět projekty a scénáře na realizovatelné projekty. Ale co si budeme povídat, už se těším, až to bude za náma.
2) Říká se, že dnes už pro kapelu není problém natočit kvalitní dema za „pár korun“ v domácích podmínkách nebo poloprofesionálních studiích. Jak to vnímáš z hlediska tvorby videoklipu? Jde o obdobnou situaci?
Záleží, co člověk považuje za kvalitu. Šikovný, talentovaný a trochu zkušený člověk opravdu dokáže doma supr věci a je pravda, že na spoustu projektů to stačí, ale ještě jsem neslyšel nahrávku, která by od někoho z „domu“ měla top parametry srovnatelné s těmi nejšpičkovějšími studii. U videoklipů je to podobně, některým kapelám opravdu stačí jen mít v ruce pohyblivé obrázky. A to nemyslím vůbec zle, protože startující kapela, kde ty songy třeba ještě opravdu nemají větší potenciál, skutečně nepotřebuje mít klip za několik set tisíc. Už se mi opravdu i párkrát stalo, že jsem interpretům vyloženě rozmluvil klip, aby radši ještě zapracovali na hudbě, nebo textech, než to bude mít nějaký smysl dávat do toho další investice v podobě klipu. Ale to jsou spíš výjimky. Mám štěstí, že mě oslovují převážně kvalitní interpreti a jsem za to moc rád.
3) Za dobu své působnosti jsi natočil spoustu materiálu a pracoval s celou škálou umělců. Zkušeností máš tedy na rozdávání. Pokud bys měl kapele poradit, jakých chyb by se při natáčení ,nebo samotném plánování, videoklipu měla vyvarovat, jaké by to byly?
Hlavní je mít dobrý song, takže tím bych začal. Zní to jako samozřejmost ale na startu není nic důležitějšího. Potom už je to spíš individuální, protože některé kapely nemají s natáčením vůbec žádné zkušenosti a zde pak radím, aby co nejvíc nechali na filmaři a využili u výroby jeho zkušeností a schopností, aby se dosáhlo co nejlepších výsledků. Zkušenější kapely, nebo interpreti už naopak občas přichází i s dobrými nápady na náměty klipu a zde je už jen má práce pohlídat tok nápadů, aby se opět šlo správným směrem, protože zdaleka ne vždy to, co vypadá dobře na papíře, je pak stejně dobré natočené. Ale zatím stále převládá, že interpreti chtějí bud vyloženě celý námět ode mě, nebo minimálně zpracování jejich brainstormingu do něčeho konkrétního, čímž odpadají problémy, že by něco nefungovalo, protože to již při tvorbě vychytávám. Tolik ty základy. Pak už jen takový ty spíš technický věci, jako například naučit se svou skladbu (ha ha). Opravdu hodně se stává, že třeba bubeníci polovinu věcí hrají jinak a pak to kazí celé kapele, protože záběr nelze kvůli nim použít, nebo zpěvák ještě neumí text a pak je z toho zbytečně nesvůj. Je dobrý máknout, být připraven a tím pádem i během natáčení v pohodě.
4) Kdybys měl za minulý rok vypíchnout song, na jehož videoklipu jsi pracoval, který Tě zaujal nejvíc, který by to byl? A klidně to můžeme rozdělit na highlight za song a highlight za video
Jé no to si teď naběhnu, že na někoho zapomenu… Těch projektů bylo dost a každý něčím jiný, takže to se fakt nedá úplně porovnávat. Nicméně filmařsky mě hodně baví, jak se nám s kapelou Realita povedl klip na jejich song Hurikán. Ten klip mám opravdu moc rád, takže zmíním asi ten a všichni ostatní mě prosím neukamenujte (ha ha).
Videoklip naleznete pod interview.
5) Jako poslední otázku mi to nedá a musím se zeptat na Vaši kultovku Rattle Bucket. Prozatím poslední koncert jste odehráli v rámci Klubovna & Fajtfest Night v Praze. Je nějaká naděje, že se ještě nějaký comeback, a klidně i ojedinělý, bude konat?
RBéčka jsou uspaný a dost možná navždy, ale určitě nevylučuju, že bychom někdy něco nespáchali. S klukama jsme pořád v podstatě v každodenním kontaktu, takže se určitě nedá říct, že by nás ukončení nějak rozdělilo, nebo se ochladily vztahy, spíš teď každý máme hromady jiných aktivit. Uvidíme, co budoucnost přinese.
Díky moc za zodpovězení a pokud bys rád něco dodal závěrem, tak tady je prostor!
Já taky děkuju a co bych tak dodal… Asi výzvu. Buďme aktivní, hledejme cesty, jak se v této situaci zabavit, aby nám nehráblo (díky bohu za umění) a uživit, aby nás to nesemlelo. A taky používejme rozum. Nehledejme za každou cenu senzace a spiknutí. Žijeme v době přehlcené informacemi. Na sebevětší pitomost už dnes člověk najde na netu potvrzující důkazy. Nechtějme si jen ověřovat svou pravdu, hledejme podložená fakta skutečnými odborníky, i když je občas nepříjemný zjistit, že jsme se v něčem mýlili. Jinak se z toho nevyhrabem. Tolik moje moudra. Venco díky za rozhovor!